نمايش مقاله

بدن ستارهبدن ستارهبدن ستارهبدن ستارهبدن ستاره | تیر 31 1392, 10:44 قبل از ظهر | چاپ  
تورنت چیست؟

تورنت(Torrent)، یک شبکه ی نوع Peer to Peer برای اشتراک گذاری فایل بین کاربران می باشد. در واقع با استفاده از سایت هایی مثل isohunt.com,thepiratebay.org,torrentz.eu می توانید در کامپیوتر هزاران نفر در سراسر جهان که از این شبکه استفاده می کنند، جستجو کنید و فایل های دلخواه­تان را دانلود کنید؛ همچنین کاربران باید همزمان با دانلود کردن اطلاعات آن را آپلود نمایند.
 

بطور خلاصه حقیقت تورنت این است: اگر شما با سرعت اینترنت پایین نیاز به دریافت فایلی با حجم بالا از اینترنت را داشته باشید تورنت آن فایل را به قسمت هایی با حجم کم تقسیم می کند و در نهایت شما با سرعت بالا قادر به دریافت فایل مورد نظرتان می باشید.

برخی مفاهیمی که برای استفاده از تورنت باید بدانیم

Seeder: به کاربرانی گفته می شود که فایل مورد نظر را به طور کامل در رایانه خود دریافت کرده اند و با سایر کاربران، آن را به اشتراک می گذارند.

نکته یک: هر چه تعداد و پهنای باند Seeder ها بیشتر باشد سرعت دانلود فایل بیشتر است.

Leecher یا Peer: به کاربرانی گفته می شود در حال دریافت فایل می باشند.

نکته دو: معمولا هر چه تعداد Leecher/Peer ها کمتر باشد پهنای باندی که در اختیار شما قرار داده می شود بیشتر و در نتیجه سرعت دانلود شما افزایش می یابد.

نحوه استفاده از تورنت

شما با جستجو اطلاعات مورد نظر خود در سایت های تورنت در نهایت فایلی با پسوند torrent که دارای حجم بسیار کمی بوده و حاوی اطلاعاتی راجع به فایل مورد نیاز شما می باشد، دریافت می کنید. در ادامه فایل با پسوند torrent در نرم‌افزار کلاینت تورنت مثل Deluge یا uTorrent باز می شود، سپس بعد از اتصال به سایر کامپیوترها، نرم‌افزار کلاینت تورنت کار دانلود تکه‌های کوچک فایل را آغاز می‌کند.

نکته سه: در تورنت به کاربرانی که بیشتر آپلود می‌کنند، پهنای باند بیشتری به عنوان جایزه جهت دانلود فایل‌ها اختصاص داده می شود.

معرفی چند سایت جستجو کننده تورنت

http://torrents.to/

http://www.seedpeer.me/

http://www.torrentfunk.com

http://www.vcdq.com

http://h33t.com/

http://www.torlock.com/

http://1337x.org/

http://thepiratebay.se/

http://www.isohunt.com

چگونه فایل مورد نظر خودمان را با استفاده از تورنت دانلود کنیم؟

برای نمونه، نحوه جستجو یک فایل تورنت، از سایت http://www.isohunt.com را بررسی می کنیم.

در جدول زیر تعداد افرادی که فایل مورد نظر را بر روی شبکه تورنت به اشتراک گذاشته و همچنین آن را دریافت می کنند، مشخص شده است. توجه داشته باشید اگر تعداد Seeder ها کم باشد، امکان دارد نتوانید فایل مورد نظرتان را دانلود نمایید، اما اگر تعداد Seederهای آن بالای 20 باشد این نشان دهنده آن است که این فایل برای دانلود مناسب می باشد.

با انتخاب گزینه مشخص شده یک فایل با پسوند torrent دانلود می شود که با قرار دادن در نرم افزارهای تورنت (که قبلا معرفی شد) یا در سایت های لیچ تورنت همانند Mul.ir این فایل  قابل دانلود می باشد.
 

گاهی اوقات شما به فایلی نیاز دارید ولی به دلیل حجم بالای آن، امکان دانلود برای شما وجود ندارد راه حلی که در این حالت پیشنهاد می شود استفاده از سایت http://burnbit.com می باشد، شما لینک دانلود مستقیم فایل (همانند http://www.site.com/download/bar.zip) مورد نظرتان را به این سایت ارائه می دهید و این سایت یک فایل دانلود تورنت برای شما تولید می کند.
 



مقایسه بین لیچ تورنت سایت
Mul.ir و نرم افزار های کلاینت تورنت
 

1. در صورتی که شما از نرم افزارهای کلاینت تورنت مثل ,uTorrent... استفاده نمایید علاوه بر حجم دانلود فایل، حجمی هم برای آپلود فایل مصرف می شود. در این حالت اگر کاربر بخواهد سرعت دانلود بالاتری داشته باشد باید به همان میزان، آپلود با سرعت بالاتری داشته باشد، ولی استفاده از Mul.ir دارای این مزیت است که شما فقط برای حجم دانلود خود هزینه ای را پرداخت می نمایید بدون اینکه نیاز به آپلود داشته باشید و فایل مورد نظرتان را با سرعت مناسبی دانلود می کنید.
 

2. فرض کنید با استفاده از نرم افزار کلاینت تورنت یک فایل را تا 99 درصد Peer کرده اید ولی برای 1 درصد باقی مانده فایل مورد نظر، ارسال کننده ای وجود ندارد تا آن را Seed کند، در اینجا شما چاره ای ندارید جز اینکه منتظر بمانید، و حتی ممکن است برای این منظور ارسال کننده ای یافت نشود. در نتیجه این مقدار پهنای باند شما هدر رفته است، ولی در سیستم  Mul.ir اگر فایل شما به طور 100 درصد گردآوری نشد، کاربر می تواند با حذف فایل مورد نظر، حجم کسر شده را به حساب کاربری خود در سیستم  Mul.ir بازگرداند. دقت کنید که بازگشت حجم فقط برای تورنت هایی که به طور کامل گردآوری نشده اند در نظر گرفته شده است.